SEKS DI DALAM PENDIDIKAN


Pendidikan seks merupakan pendidikan yang penting dalam membina jiwa dan jati diri anak-anak. Ibu bapa perlu bijak dalam merangka pendidikan ini kepada mereka. Pendidikan ini sebenarnya bermula dari tahun pertama seorang kanak kanak.

Seseorang kanak kanak akan mengalami tumbesaran emosional dan fizikal untuk keseksualan secara tidak keterlaluan. Maka apabila mereka menghadapi suatu perkara yang penting pada fizikal dan emosinya, perkara ini dapat memberi kesan yang amat dalam kepada anak-anak. Sebagai contoh seseorang anak akan merasakan kelainan kepada tubuh badan setelah di datangi tanda tanda baligh. Maka ibu bapa merupakan individu yang utama dalam menyelami perasaan anak anak.

Terdapat 3 peringkat penting yang perlu diambil berat oleh sekalian ibu bapa. Peringkat peringkat ini merupakan batu asas setiap fasa perubahan dalam diri zuriat kita. Sekiranya kita kurang cakna, maka anak-anak ini akan cuba mencari haluan sendiri.

PERINGKAT PRASEKOLAH (3 – 5 TAHUN)

Penulis berpengalaman dalam mengajar dan mendidik murid murid prasekolah. Semasa fasa umur ini, mereka akan mudah bergaul sesama jantina baik lelaki dan perempuan. Bagi mereka, bersentuhan dalam aktiviti bebas merupakan suatu yang dibenarkan. Ketika ini sekiranya tidak di didik dan diajar, anak-anak prasekolah akan menganggap hal ini suatu kebiasaan. Akhirnya mereka akan dibiasakan tanpa ada sebarang tegahan dan nasihat.

Teguran dan pengajaran seperti “kamu lelaki tak boleh sentuh perempuan, kecuali ibu kamu “ dan sebaliknya perlu kerap diulangi. Agar anak anak ini berjaga jaga dalam segala tindak tanduk mereka sesama rakan di dalam kelas. Di sini juga bermula kita mengajar konsep sentuhan selamat dan sentuhan tidak selamat. Bahagian-bahagian yang tidak dibenarkan sentuh oleh sesiapa kecuali ibu dan ayah.


Kanak-kanak pada peringkat umur prasekolah umumnya banyak mempelajari kelakuan seksual daripada ibu dan ayah. Oleh kerana itu ibu dan ayah perlu menjaga adab sewaktu melakukan sentuhan dengan pasangan atau menukar pakaian di rumah. Segala perlakuan ini mudah ditiru oleh anak anak. Umur seawall ini mampu menyerap apa sahaja yang mereka lihat.

Memarahi anak yang melakukan kesalahan dalam tingkah seksualnya adalah suatu langkah yang tidak bijak. Malah akan membantutkan proses pengajaran dan pembelajaran seseorang anak menerokai kehidupan sebagai seorang individu yang bernama lelaki atau perempuan. Sebagai contoh, sekiranya kita mendapati anak kita mula mencium rakannya atau menyentuh bahagian-bahagian yang dilarang maka peranan sebagai ibu dan ayah ialah menyatakan peranan yang ringkas dan mudah. Kerana peringkat ini mereka sedang mengenali sesuatu tingkah




PERINGKAT SEKOLAH RENDAH (6 -10 TAHUN )

Anak-anak pada peringkat umur ini cenderung kepada persoalan mengenai kehamilan, kelahiran dan peranan jantina. Ketika ini kita akan dapati kanak-kanak lelaki akan bermain dengan rakan-rakan lelaki dan kanak-kanak perempuan akan bermain dengan rakan-rakan perempuan. Pergaulan sesama rakan akan membentuk identiti anak anak.

Selain pengaruh rakan sebaya, pengaruh media sosial juga merupakan sumbangan terpenting dalam membentuk kelakuan seksual seseorang anak. Fasa ini merupakan fasa yang sangat genting. Pada umur ini, mereka lebih berminat untuk mengetahui tentang seks, alat kelamin dan pembiakan daripada rakan sebaya dan media sosial. Sekiranya ibu bapa tidak cakna, maka mereka akan melayari sendiri tanpa ada batasan.

Jika anak-anak tidak bertanya soal seks, ibu bapa jangan mudah menganggap mereka tidak mengetahui atau tidak tahu apa apa. Sebaliknya ibu bapa perlu wujudkan ruang untuk berbual mengenai tajuk ini bersama anak-anak. Sekiranya sebelum ini ibu bapa bercerita tentang seorang lelaki dan perempuan mempunyai bayi, seterusnya si anak mungkin hendak mengetahui bagaimana ini terjadi.

Pokoknya adalah kejujuran dan ketelusan. Sebagai ibu bapa kita hendaklah jujur dan telus dalam menerangkan sesuatu perkara mengenai seksual kepada anak-anak. Setiap penerangan hendaklah selari dengan peringkat umur dan capaian akal mereka. Dek kerana itu ibu bapa juga wajib mendidik diri sendiri agar penyaluran maklumat itu dapat disampaikan dengan baik tanpa ada salah faham atau keliru dalam diri anak-anak.

Tanpa wujudnya ketelusan dan kejujuran dalam menyampaikan maklumat, anak-anak akan mencari jawapan di luar lingkungan ibu bapanya. Kini, segala-galanya berada di hujung jari. Ini bukan sesuatu yang luar biasa apabila murid sekolah rendah menganggap bayi terhasil apabila seorang lelaki dan perempuan berdua-duaan, tidur di atas sebuah katil dan sebagainya. Oleh itu ibu bapa perlu raikan dan cakna setiap pertanyaan anak-anak.

PERINGKAT REMAJA DAN BALIGH

Remaja ialah suatu peralihan perkembangan antara zaman kanak-kanak dan dewasa. Baligh pula kebiasaanya akan dihadapi oleh kanak-kanak yang meningkat mencecah usia remaja. Pada saat ini mereka sedang mencari identiti yang sesuai untuk dipersembahkan kepada masyarakat dan rakan-rakan.

Ketika ini, remaja menghadapi banyak persoalan dan dilema dalam membuat keputusan. Perubahan seperti personaliti, perkembangan fizikal, intelektual dan sosial mempengaruhi segala perjalanan hidup sebagai seorang remaja. Umur remaja merupakan umur bersahabat. Remaja memerlukan seorang sahabat atau pendamping di sisi untuk meluahkan segala isi hati dan permasalahan. Ramai ibu bapa mengeluh, mengapa anak-anak mereka susah berkomunikasi dengan mereka tetapi apabila bersama dengan rakan-rakan mereka rancak berkongsi dan berbual.

Jelaslah di sini, anak-anak remaja lebih mudah berkongsi dengan rakan-rakan yang sealiran pemikiran dan citarasa yang selari. Ini kerana, mereka akan mudah mendapatkan jawapan jika terdapat masalah yang hadir dalam proses kehidupan.

Wahai ibu bapa, pada peringkat umur remaja inilah, anak-anak perlukan pinjaman telinga untuk mendengar segala luahan, sekeping hati untuk berkongsi perasaan dan jasad sebagai teman kehidupan. Apabila remaja mula mempercayai ibu bapa, secara tidak langsung segala hal peribadi akan mudah diluahkan.

Ketiga-tiga fasa ini sangat penting dan wajib diberikan keutamaan oleh kedua ibu bapa. Perihal perkara mengenai seksual hendaklah dipandang berat oleh ibu bapa agar masalah seksual anak anak tidak akan melarat. Bagi mereka isu seksual merupakan satu keseronokan. Jika tidak dibendung dari awal, anak-anak kita akan rosak dan hancur.

Isu-isu seperti ketagihan video lucah dan bahan pornografi berpunca dari ibu bapa yang tidak memandang berat perihal seksual anak anak. Tuntasnya Keberadaan ibu bapa dalam jiwa sebenarnya membentuk jati diri anak-anak seterusnya dapat membendung masalah masalah sosial yang lain.



sumber :

https://www.langitilahi.com/3-fasa-penting-dalam-membentuk-pendidikan-seks-anak-anak/

Comments

Popular Posts